woensdag 14 oktober 2015

Muziek, opdracht 1.

Opdracht 1. Lied inzingen en uitwerken hoe je een lied met kinderen instudeert

Ik heb gekozen het liedje Lemon tree van Fools Garden in te zingen. Dat kun je onderaan beluisteren.

Ik heb voor dit liedje gekozen, omdat het een vrij vrolijk klinkend liedje is en daarom waarschijnlijk door de meeste kinderen als een leuk liedje ervaren zal worden. Het is een liedje op goed groep 8 niveau, omdat het wel een Engels liedje is, maar er worden niet erg lastige woorden gebruikt. Daarbij bevat het liedje ook niet heel hoge noten of lange uithalen waardoor het een niet al te lastig liedje om te zingen. 

Hoe ik dit liedje aan de kinderen van een groep 8 aan zou leren, lees je hieronder.

Oriƫntatie

Om de de les te openen begin ik met het zingen van een liedje dat de kinderen al kennen en dus meteen mee kunnen zingen. Hierna vertel ik dat we het liedje Lemon Tree van Fools garden gaan aanleren deze les en ik deel de blaadjes met de tekst uit. Aan het eind van deze les kan iedereen dit liedje zingen met behulp van het tekstblaadje.  Ik vraag of er iemand is die het liedje al kent en wat diegene van het liedje vindt.

Als het goed is, kunnen de kinderen al redelijk Engels en kunnen zij in grote lijnen begrijpen waar het liedje over gaat.
Uitleg / instructie


Ik vertel dat ik een aantal vragen ga stellen en het liedje dan ga laten horen.
Ik stel de volgende vragen: 1. Op welke dag speelt het liedje zich af? 2. Waarover is hem gisteren verteld? 3. Welke twee woorden komen het meest in het liedje voor en wat betekenen deze? 

Ik zet dan het liedje op en ik zing mee. Wanneer het liedje is afgelopen, vraag ik of iemand antwoorden op de vragen weet. Degene die zijn hand op steekt en de beurt krijgt, mag het vertellen.

De antwoorden zijn: 1. Het liedje speelt zich af op een (regenachtige) zondagmiddag. 2. Er is hem gisteren verteld over de blauwe lucht. 3. Lemon tree, dit betekent citroenboom.

Hierna ga ik werken met de weggeefmethode. 
Ik laat eerst de eerste twee coupletten horen en ik zing mee. Dan vertel ik dat we om de beurt een regel van de eerste twee coupletten gaan zingen. Ik begin met de eerste regel. Hierna draaien we dit om. Zij beginnen met de eerste regel. Dan vertel ik dat we om de beurt een couplet gaan zingen. Ik begin met het eerste couplet en zij volgen met het tweede couplet. Daarna draaien we dit om. Dan zingen we het gehele stuk dat we nu hebben geoefend samen.

Ditzelfde doen we met het opvolgende refrein en couplet.

Als we dit gedaan hebben, zingen we het gehele stuk dat we tot nu toe geoefend hebben samen waarbij we om de beurt een couplet/refrein zingen. Ik begin met het eerste couplet en zij volgen. Daarna draaien we de rollen om. Als we dit gedaan hebben zingen we het gehele stuk (3 coupletten, 1 refrein) samen.

Zo ga ik het gehele liedje stap voor stap met de kinderen door. 

Aller laatst zingen we gezamenlijk het hele lied.  




Eerst luisteren de kinderen aandachtig naar het lied om de vragen te kunnen beantwoorden.

Als het lied is afgelopen mogen ze proberen de vraag te beantwoorden.

Daarna gaan ze steeds meer meezingen.

Afsluiting
Ik vertel na afloop hoe ik de les vond gaan en hoe ik vond dat ze meezongen. Ik vraag ook of zij het een leuk liedje vonden om te zingen en of ze het een moeilijk liedje vonden of niet en waarom. Ik bedank hen voor hun aandacht, zing nog samen met de kinderen een liedje dat zij al eens eerder hebben gezongen om de les goed af te sluiten en daarmee eindigt dan deze les.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten